Slik trener vi friidrett i Hønefoss mandager og onsdager

Sommertrening i Hønefoss Idrettspark

Høstsesongen er i gang – slik foregår fellestreningen på friidrettsbanen, Hønefoss Idrettspark

Eldste gruppa (11+) har fremover treningstid fra 17.30 -19.30 mandag og onsdager fast, inntil annen beskjed gis.

Rekrutter 6-10 år har nå utetrening mandag og onsdag kl. 17.30-18.30. Dvs rekruttene får dobbelt opp ift tidligere, trening to ganger per uke. Man bestemmer selv om kidsa deltar på den ene eller den andre dagen, eller begge.
Tilbakemeldingene fra i fjor gjør at vi vil tilby denne aldersgruppen to økter per uke, da kan litt flere prøve seg, vi rekker flere øvelser på en uke og de som virkelig digger friidrett kan få flere anledninger til å mestre.

Grunnopplegg

Rekrutt aktivitetene har som mål at flest mulig ønsker å delta. Treningen skal utvikle grunnleggende motoriske og fysiske ferdigheter, samt det psykiske og sosiale. Treningsoppleggene skal være lekbetont, spennende og varierte uten press om resultater. Gjennom lek og moro får barna løpe, hoppe og kaste.

For aldersgruppen 11-14 år, og de som ikke har spesialisert seg, vil hver treningskveld bestå av følgende forutsibare struktur:

Mandag:

Oppvarming (felles)
Bevegelighet (felles)
Stigningsløp (felles)
3-4 langsprint intervaller (felles)
Teknisk øvelse 1 Kast/hopp (gruppevis)
Teknisk øvelse 2 Kast/hopp (gruppevis)
Spenst (felles)
Styrkesirkel (felles)

Onsdag:

Oppvarming (felles)
Bevegelighet (felles)
Tekniske løpsdrills (felles)
Stigningsløp (felles)
Blokkstarttrening og 5 korte sprinter i maksfart (gruppevis)
Teknisk øvelse 1 Kast/hopp (gruppevis)
Teknisk øvelse 2 Kast/hopp (gruppevis)
Styrkesirkel (felles)
Bevegelighet (felles)

Oppvarmingsrutinen og fellesdelen tar typisk 30 minutter
Vi vil forsøke å sette av 1 time til de tekniske øvelser og mener at 25-30 min er minimum per øvelse for å kunne komme noen vei.
Styrke og spenst forebygger skader og forbedrer utøverens prestasjoner uansett øvelse så dumt å springe over disse også.

Derfor blir det lett 2 timers trening, med en del pauser så ikke super slitsomt.

Som standard så forventes det at man skal kunne løpe sammenhengende i 20 minutter for å delta på eldste gruppe og at man deltar med 100% fokus – alder er nesten underordnet.

Vi ber foreldre om å være oppmerksomme på at trenere ALLTID trenger hjelp til å ta ut utstyr og forberede øvelser, så spør oss alltid hva du kan hjelpe med før vi setter igang med oppvarming. Og hjelp oss med å sette på plass etterpå, Takk;)

Spesialtreninger

For de som vil fokusere ekstra på kast, mellomdistanseløping, sprint, eller mangekamp så er det i tillegg treningsøkter på stadion mandag ettermiddag, tirsdag, torsdag, fredag og lørdag – oppmøte avtales med trener, hverdager typisk kl. 16.30, lørdag kl. 11.00.

Bemerk: I mellomdistanse gruppa skal man være minst 14 år.

Kontaktperson kast: Terje Kristoffersen
Kontaktperson Mellomdistanse: Stephan Knestang
Kontaktperson, Mangekamp, sprint og hopp: Nickolass Jensen
Kontaktperson Bredde: Nils Julius Olsen