Det er nå grunnlaget for sesongen 2024 skal bygges

iver maria trener
Yes, høsten er i gang. Vi har grunntreningsperiode, eller fundamenteringsfasen som vi også kan kalle det. Det er nå vi skal bygge solide fundamenter og gode plattformer for innsatsen og aktivitetene i vinter, vår og sommermånedene. Denne fasen er avgjørende for å bygge en solid base for fremtidige prestasjoner, både fysisk og mentalt.

Vi tenker som så: Det skal bli en knall sesong neste år!
Vi har nå en herlig periode der vi uten avbrytelser fra mange stevner og konkurranser, eller kvalifiseringskrav, kan jobbe langsiktig og med gode rutiner bygge stein for stein, igjennom en periode på to-tre måneder.
 
Mange av oss elsker denne periode, og opplever den som den aller viktigste for de som ønsker å nå bedre resultater i neste sesong.
 
Vi vet at man ved å utnytte tiden i denne perioden, kan få et forsprang til andre som er mindre strukturerte, mindre fokuserte og som tar lettere på prosessen, enn det vi gjør. Vi vet også at dette har langrekkende effekter langt ut over det rent sportslige.
 
Vi vet at man ved å
  1. ta vare på kroppen
  2. bygge den sterkere
  3. gjør den raskere
  4. jobbe trinnvist med små tekniske detalljer som vi vet kan forbedres i forhold til forrige sesong
  5. holde seg frisk og skadesfri
  6. få nok søvn
  7. stresse minst mulig
  8. planlegge godt
  9. være forberedt
  10. møte til tiden

kan oppnå store fortrinn og forbedringer på mange områder, fordi vi ikke tvinger oss til å presse oss og kroppen maksimalt, på grensen til vår yteevne, helg etter helg i konkurranse/stress situasjoner på grensen til tåleevnen.

Det er vi faktisk kan oppnå flyt, og flytte grenser for egen mestringskapasitet, ved å følge gode veltilrettelagte programmer som faktisk setter oss fri til å slappe av det meste av tiden, fordi vi er trygge på at vi beveger oss i rett retning.

Det er nå det handler det om å nyte at kroppen fungerer, være tålmodig, bygge stein for stein, kose seg med trening og kompiser. Det er nå man skal omfavne PROSESSEN ikke minst, jobbe knallhardt når man må, ta gode pauser, slik at konkurranser og stevner neste år bare blir fornøyelse og lek!

Vi vet også at god fokus på trening skaper bedre skoleresultater og en mer effektiv evne til problemløsning.
Det er flere studier som har vist en sammenheng mellom fysisk aktivitet og kognitive funksjoner som problemløsning.

Her er tre punkter som dere kan ta med dere:

  1. Fysisk kondisjon og IQ:
    Unge voksne som har god fysisk kondisjon, har høyere IQ enn andre. De som har god kondisjon på videregående skole, har også større sannsynlighet for å gjøre det bra faglig på høgskoler og universiteter.
  1. Fysisk aktivitet og hjernens funksjon:
    Fysisk aktivitet har umiddelbare positive effekter på hjernen, som blant annet fører til økt oppmerksomhet, positiv effekt på følelsesregulering, bedre minne, problemløsning, planlegging og organisering av hverdagen.
  1. Problemløsning som en ferdighet:
    Problemløsning er en ferdighet der du tar teorien i bruk, og ikke bevis på at du har forstått den. Det betyr at evnen til problemløsning krever mye øvelse i tillegg til teoretiske kunnskaper.

RFIKs mest engasjerte ungdomsutøvere skjerper seg

  • Mette Elise Vaskinn har fått ny fast kast trener, Magnus Aunevik-Berntsen, og trener nå jevnt 6 dager i uken og ukentlig i lag med Norgesmester fra Brandbu Lotta Flattum. Mette Elise reiser på treningsleir på våren.
  • Iver Johan Andreassen Holm og Maria Hella Voje Heieren, er på treningsleir i Albufeira med NTG bærum i perioden oktober-november og har også økt treningsmengden til 6 dager i uka.
  • Mads Orø Olsen reiser på treningsleir i lag med U23 landslaget i november og har lenge hatt 6 dager i uka med flere økter om dagen og har nå økter på alle ukens dager. Han håper i løpet av vinteren få lagt på mer løpekilometer.
  • Valentin Jensen trener 6 dager i uka med flere økter daglig og har vært på første treningssamling i Danmark i oktober og har planlagt 12 dagers treningsleir i januar.
  • Erling Aasheim (16) har tatt godt ansvar for rekrutt treningen og trener ganske intensivt og strukturert i lag med Valentin etter å ha lagt om fra mellomdistanse til sprint siden vårsesongen.
  • Anna Birgitte Melbye (15) ønsker fortsatt å satse på mangekamp og har nå fått tilknyttet Nils Julius Olsen som mentor/veileder. Hun deltar i tillegg på fysisk trening og følger opplegg av Marc Esser-Noethlichs.

valentin dk program oktober
Snapshot fra Valentins program for oktober

mettelise 01

mettelise 02
Mette Elises program fra trener Magnus
maria program okt 23
Maria skisserte program

Vi bygger mosjon og løpsfellesskap for studenter og ungdom i Hønefoss

RFIKs Oliver Kjos (19) tatt inititativ til å samle en lokal løpegruppe for studenter fra Universitetet som består av tilflyttere og utvekslingsstudenter, slik at de har et miljø og kan bygge et fellesskap. Det er flere ukentlige fellestreninger. Målet er å kunne stille lag på en del av vårens store stafetter samt på Ringeriksmaraton. Liker du å løpe og er mellom 15 og 22 år, så kan du kontakte Oliver på email oliver_kjos@icloud.com eller tlf 93073654.

Gruppen 11-14 år utvikler flere egenskaper samtidig

Våre yngste opp til 14 år har fortsatt bare 2 faste organiserte treningsøkter per uke i fellesskap, vi har lite spesialisering og vil at alle jobber med å utvikle evner innen alle øvelsesområder, for å utvikle både motoriske som kognitive egenskaper.

Vi oppfordrer alle som har ønsker eller mål om å komme seg i bedre form eller bli bedre på noen øvelser om å enten reise i Ringerikshallen fredag ettermiddag, der vi har ledig hall, eller og ta seg en tur i marka, til fots, på ski eller sykkel fredag ettermiddag eller lørdag og så bruke en times tid på en styrkesirkel i lag med venner eller familie. Da er man bedre forberedt til økten mandag.

Våre felles treningsøkter for de eldste dvs 11+ er ment for de som ønsker å trene, og legge ned innsats. Det skal være plass til lek, men fortsatt med mestringsutvikling i fokus.Vi ønsker disiplinerte utøvere som følger med på aktivitetene og som vi ser tar steg og utvikler seg.

Som minimum forventer vi at et medlem i gruppen for 11 år og opp kan jogge i 20 minutter som del av oppvarmningen når de møter på trening. Dernest har vi en serie med bevegelighetsøvelser fulgt av tekniske øvelser som utvikler seg i vanskelighetsgrad gjennom sesongen. Vi følger den norske modellen for å oppnå motiverte og fornøyde utøvere på lang sikt..

Intensiteten på aktivitetene OG forventningene til aktiv deltakelse, initiativ og oppmerksomhet vil øke gjennom sesong og aldersutvikling.

De yngste (rekruttene) har det gøy

Her har vi ingen spesialisering og de fleste aktiviteter foregår som lek. Fokus legges på å skape trivsel, godt samvær og tilhørighet. Filosofien er at med trivsel kommer nysgjerrighet og lyst på mestring. Gjennom sesongen blir rekruttene gradvist introdusert til de mest vanlige løpsøvelser som 60 m og 200 m, stafett og kanskje 600 m om det er noen som liker å løpe «langt».

Det kastes, på ulike måter, med ulike elementer, som ball, ertepose, og minispyd, der fokus primært er på presisjon mestring og kontroll. Balanse, koordinasjon og kroppskontroll er nøkkelord. Vi tenker: «Range of motion, speed of limbs – in balance».

Rekruttene blir introdusert til hoppøvelsene høyde og lengde samt ballkast og kulestøt i løpet av sesongen. De trener sjelden på rene løpsøvelser. Løp er lek.Vi opplever at rekruttene trives veldig bra når de får lov å leke;)

Vi ses på trening!

.