Treningsgrupper i Ringerike Friidrettsklubb

Ringerike Friidrettsklubb er en breddeidrettsklubb som har plass, og ønsker å gi plass til alle som har lyst å delta, på tvers av alder og kjønn.

Våre grupper:

De yngste (rekruttene) opp til og med 10 år trener sammen som en stor gruppe. Her har vi ingen spesialisering og de fleste aktiviteter foregår som lek. Fokus legge på å skape trivsel, godt samvær og tilhørighet. Filosofien er at med trivsel kommer nysgjerrighet og lyst på mestring. Gjennom sesongen blir rekruttene gradvist introdusert til de mest vanlige løpsøvelser som 60 m og 200 m, stafett og kanskje 600 m om det er noen som liker å løpe «langt». For de yngste er 600 m den lengste distansen på nesten alle stevner frem til 12-årsklassen. Rekruttene blir introdusert til hoppøvelsene høyde og lengde samt ballkast og kulestøt.

Rekruttene trenes av ungdomsutøvere har bestått trenerkurs og som selv husker hvordan det er å våre rekrutt. Vi opplever at rekruttene trives veldig bra. Ansvarlig for rekruttene er da Vilde Kjos, som er født i 2001 og har vært aktiv siden hun begynte som rekrutt. Vilde har deltatt i de fleste øvelser, men de seneste par år valgt å spesialisere seg på løpsøvelser fra 800 m og oppover.

De eldste (alle som føler seg 11 år og derover) deles ofte opp i flere mindre grupper alt etter interesse og spesialisering. Det er ikke slik at man «tilhører» en gruppe på noe tidspunkt:

Breddegruppa ledes og trenes av Nils Julius Olsen (f. 1958) og har fokus på variert trening, slik at utøverne kan prøve alle friidrettsøvelsene med kyndig feedback. Gruppen består av både barn og voksne, og er samtidig en glimrende arena for foreldre og andre voksne som merker tidsklemma og har lyst å komme seg i bedre form uten forpliktelser. Her er det både trening og kvalitetstid på en gang

Løpegruppa ledes og trenes av Elling Kjos som da han var 15 år løp Furumomila på 37 minutter og bare ble slått av selveste Ole Einar Bjørndalen i sin aldersklasse. På treningssamlingene fokuseres det først og fremmest på intervaller, motbakkeløp, smidighet og spenstøvelser.  Det løpes først og fremst i eget tempo på mindre områder, noe som betyr at vi har løpere på 11 år i samme gruppe med løpere i førtiårene. Det forventes dog at utøverne legger en del treningsaktivitet utenfor faste treningstider.

Sprintgruppa ledes og trenes av Stefan som fokuserer mye på spenst og tekniske øvelser. Hos de yngste utøvere er det fokus på variasjon og morsomme øvelser der korrekt utførsel er viktigere enn stor styrke eller spenst. For å få mest utbytte av spenst og styrke må teknikken er på plass først. Høyintensive drag på maks kapasitet gjennomføres under trening med varierende lengde, som oftest under 30 sekunder per økt med flere minutters pause. Det vil forekomme en del korte motbakkeøkter.

Kastgruppa trenes av Terje Kristoffersen, som har samling hver fredag kl 17. Her er fokus på styrke, hurtighet, smidighet og tekniske kastøvelser. Det trenes med medisinball, amerikansk fotball, 400 gr ball, 600 gr ball, 800 gr ball, spyd og diskos. Ønsker du å trene fredag så gi beskjed direkte til Terje på tlf 413 06 787 slik at han kan ta imot deg. På grun av vekslende oppmøte krever fredagstrening påmelding.

Trening legges alltid til rette utfra deltakernes forutsetninger.