Fellestrening for 11 år og oppover

Eiker Kvikk Lekene 2018 fellesfoto
Når:
29. april 2019@18:00-20:00
2019-04-29T18:00:00+02:00
2019-04-29T20:00:00+02:00
Hvor:
Hønefoss Idrettspark, Friidrettsbanen
Ringeriksgata 13
3510 Hønefoss
Norge
Kontakt:
Nickolass Jensen
40043101

De eldste RFIK utøvere (alle som føler seg 11 år og derover) deles ofte opp i flere mindre grupper alt etter interesse og spesialisering. Det er ikke slik at man «tilhører» en gruppe på noe tidspunkt:

Breddegruppa ledes og trenes av Nils Julius Olsen (f. 1958) og har fokus på variert trening, slik at utøverne kan prøve alle friidrettsøvelsene med kyndig feedback. Gruppen består av både barn og voksne, og er samtidig en glimrende arena for foreldre og andre voksne som merker tidsklemma og har lyst å komme seg i bedre form uten forpliktelser. Her er det både trening og kvalitetstid på en gang

Løpegruppa ledes og trenes av Elling Kjos som da han var 15 år løp Furumomila på 37 minutter og bare ble slått av selveste Ole Einar Bjørndalen i sin aldersklasse. På treningssamlingene fokuseres det først og fremmest på intervaller, motbakkeløp, smidighet og spenstøvelser.  Det løpes først og fremst i eget tempo på mindre områder, noe som betyr at vi har løpere på 11 år i samme gruppe med løpere i førtiårene. Det forventes dog at utøverne legger en del treningsaktivitet utenfor faste treningstider.

Sprintgruppa ledes og trenes av Stephan Knestang som fokuserer mye på spenst og tekniske øvelser. Stephan var RFIK utøver som ungdom og har i 2018 utdannet seg til personlig trener (PT). I tillegg bistår Nickolass Jensen med treningsavvikling. Nickolass er aktiv veteranutøver, som etter 20 års pause nå er blant Norges tøffeste i klassen over 45 år innen spyd, høyde og sprint.
Hos de yngste utøvere er det fokus på variasjon og morsomme øvelser der korrekt utførsel er viktigere enn stor styrke eller spenst. For å få mest utbytte av spenst og styrke må teknikken er på plass først. Høyintensive drag på maks kapasitet gjennomføres under trening med varierende lengde, som oftest under 30 sekunder per økt med flere minutters pause. Det vil forekomme en del korte motbakkeøkter.

This entry was posted in . Bookmark the permalink.